Youtube SEO - Jak osiągnąć pozycję nr 1 (poradnik)

19 maja 2022

Ten artykuł został napisany przez Victora Blasco.

Kiedy mówi się o wyszukiwarkach i SEO, większość ludzi w naturalny sposób myśli o Google...

wiadomość sponsorowana



Ale niewielu zatrzymuje się, aby pomyśleć o YouTube - który jest drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie!

YouTube jest przecież własną platformą i ma swoje własne najlepsze praktyki SEO.

Co minutę na YouTube przesyłanych jest 500 godzin materiałów wideo. Aby je przeglądać, użytkownicy korzystają z paska wyszukiwania, wpisując słowa kluczowe, których szukają, i mają nadzieję, że pojawi się odpowiedni film.

Jak zatem Twoje treści wideo mogą wyróżnić się z tłumu i dotrzeć do grupy docelowej? Co możesz zrobić, aby poprawić swoje pozycje w rankingu wideo w serwisie?

W tym artykule omawiamy wszystko, co należy wiedzieć o SEO dla YouTube. Skupiamy się na najważniejszych aspektach i podejściach, które należy rozważyć, aby zapewnić swojej strategii dotyczącej treści wideo jak największe szanse na sukces.


wiadomość sponsorowana



Zaczynajmy!

Youtube SEO - Przewodnik po rankingach filmów wideo

Dlaczego warto używać YouTube do marketingu marki?

Zasady marketingu cyfrowego stale się zmieniają, ale jedna rzecz wydaje się być niezmienna: wideo stało się królem treści.

W ciągu ostatnich kilku lat marketerzy odkryli, że wideo jest najskuteczniejszym sposobem dotarcia do odbiorców na całym świecie i nawiązania kontaktu z potencjalnymi klientami. Wraz ze wzrostem popularności formatu wideo pojawiła się potrzeba jego optymalizacji pod kątem wyszukiwania.

Nie powinno więc dziwić, że marki coraz częściej inwestują w YouTube, stając się drugim (po Facebooku) najpopularniejszym kanałem udostępniania treści przez firmy.

przekaz sponsorowany


Jeśli jednak nadal nie jesteś przekonany, oto kilka statystyk podanych przez sam serwis YouTube:

  • Ponad 2 miliardy użytkowników loguje się co miesiąc, aby obejrzeć ponad miliard godzin wideo i wygenerować miliardy wyświetleń.
  • 70% widzów twierdzi, że dzięki YouTube dowiaduje się o nowych markach.

Założenie kanału na YouTube jest łatwe. Według raportu z 2019 r. ponad 62% firm posiada kanał YouTube, na którym umieszcza treści wideo. Najtrudniejsze jest utrzymanie ich świeżości, aby dotrzeć do nowych odbiorców i utrzymać ich zaangażowanie.

A więc zaczynamy od pierwszej rzeczy, którą musisz wdrożyć w swoim procesie SEO....

Jak usprawnić wyszukiwanie słów kluczowych

Nie mogę przecenić znaczenia znalezienia odpowiednich słów kluczowych dla Twoich filmów. Powiedzmy, że wybór niewłaściwych słów kluczowych jest jednym z najczęstszych błędów SEO popełnianych przez początkujących.

Prześledźmy to krok po kroku:

1. Stwórz listę pomysłów na słowa kluczowe

Zacznij od wypisania jak największej liczby potencjalnych słów kluczowych. Wszystko jest możliwe, nie ma złych odpowiedzi (jeszcze!).

Możesz też skorzystać z sugestii wyszukiwarki, wpisując kilka słów na pasku wyszukiwania. YouTube automatycznie wypełni puste miejsce, podając Ci kilka słów kluczowych związanych z tym, co napisałeś. Są one bardzo pomocne, ponieważ są to najbardziej popularne terminy, których ludzie szukają.

2. Kopiuj swoich konkurentów

To nie jest oszustwo! Po prostu wejdź na inny popularny kanał z Twojej branży lub niszy, posortuj ich filmy według najpopularniejszych i wybierz ten, który jest najbardziej powiązany z Twoim. Teraz sprawdź, jakich słów kluczowych używa ten film w tytule, opisie i tagach wideo.

Jeśli jest to bardzo popularny film, są szanse, że jest on już zoptymalizowany pod kątem popularnych słów kluczowych, więc lepiej podążaj za ich przykładem.

3. Użyj narzędzia Źródło ruchu YouTube

Możesz sprawdzić źródła ruchu w swoich filmach (oto jak), aby dowiedzieć się o wszystkich słowach kluczowych, których użytkownicy YouTube używali w przeszłości, aby znaleźć Twoje materiały.

Prawdopodobnie wiele z nich to słowa kluczowe, które już znasz, ponieważ używałeś ich w swoich poprzednich filmach, ale zdziwisz się! Czasami znajdziesz kilka słów, o których nigdy byś nie pomyślał.

4. Trzymaj się słów kluczowych o niskiej konkurencji

Żadne słowo kluczowe nie jest "lepsze" od innego, ale można je sklasyfikować według ich konkurencyjności.

wiadomość sponsorowana


Konkurencyjne słowa kluczowe to takie, na które inne mocne filmy już zajmują wysokie pozycje w rankingach, więc jeśli będziesz się trzymać głównie tych słów, Twój filmik prawdopodobnie zostanie pogrzebany w wynikach wyszukiwania.

Z drugiej strony, słowa kluczowe o niskiej konkurencyjności są bardziej specyficzne dla twojej niszy lub produktów, więc twoje wideo będzie miało większe szanse na pojawienie się w wynikach.

Aby poznać konkurencyjność swoich słów kluczowych, przejdź do paska wyszukiwania Google, wpisz słowo kluczowe i dodaj "site:youtube.*". Liczba wyświetlana w "wynikach wyszukiwania" reprezentuje całkowitą liczbę filmów na YouTube dotyczących danego tematu. Oznacza to, że im wyższa liczba, tym większa konkurencyjność.

Dobra! Teraz, gdy masz już skuteczną listę słów kluczowych, możesz użyć ich w swoim tytule, opisie i tagach... Ale najpierw zobaczmy, jak możesz zoptymalizować również swoje treści.

Optymalizacja wideo na YouTube: Daj widzom to, czego chcą

Marketing wideo nie jest tak trudny, jak się wydaje. W pewnym sensie jest jak każdy inny biznes: jeśli wiesz, czego chcą odbiorcy, przyjdą.

Oto kilka kluczowych rad, których możesz przestrzegać, aby zoptymalizować swoje treści i poprawić rankingi.

Twórz materiały wideo, które odbiorcy chętnie oglądają

Zapoznając się z tym, co użytkownicy najchętniej oglądają w serwisie YouTube, możesz zaoferować im więcej takich materiałów. Przyjrzyjmy się zatem czterem najpopularniejszym typom filmów marketingowych.

Demonstracje produktów

Filmy demonstrujące produkty oferują interesujące podsumowanie tego, na czym polega Twój produkt lub usługa. Są one bardzo popularne na YouTube, ponieważ w pewnym sensie przypominają recenzje produktów: wymieniają najważniejsze cechy sprzedawanego produktu i pokazują jego zastosowanie w konkretnym kontekście.

Wyjaśniacze i samouczki

Kluczem do zbudowania wiarygodnej relacji z odbiorcami jest oferowanie im wartościowych i pomocnych treści. Filmy objaśniające i instruktażowe to właśnie to, ponieważ są czymś więcej niż tylko filmami promocyjnymi, które jawnie próbują coś sprzedać. Jeśli zrobisz to dobrze, odbiorcy skończą film, ucząc się czegoś nowego i mając nadzieję, że będą chcieli dowiedzieć się więcej o Twojej marce i produktach, które oferujesz.

Wywiady i świadectwa

Wszyscy uwielbiają dobre historie. Wywiady i referencje klientów pokazują prawdziwą wartość Twoich produktów lub usług, skupiając się na ludziach, którym pomogłeś. Użytkownicy YouTube uwielbiają te poruszające historie i są one szczególnie pomocne dla konsumentów, którzy są na etapie rozważania zakupu.

Kultura firmy

Jeśli wywiady i referencje oferują intymne doświadczenie, to filmy o kulturze firmy mają za zadanie stworzyć wciągające doświadczenie. Odsuń zasłonę swojej firmy i pozwól klientom zobaczyć, jak wygląda zwykły dzień w biurze.

Utrzymaj oglądalność do samego końca

Filmy, które mają stały wysoki wskaźnik utrzymania widowni, częściej pojawiają się w wyszukiwarce i sugerowanych lokalizacjach. YouTube chce, aby jego użytkownicy pozostawali na platformie jak najdłużej, więc jeśli pomożesz im w osiągnięciu tego celu, poprawią ranking Twojego materiału. To takie proste!

Aby zapewnić sobie utrzymanie widzów, nie potrzebujesz drogiej produkcji... wszystko polega na tworzeniu wartościowych i interesujących treści! Nie ma znaczenia, jak zoptymalizujesz swoje wideo: jeśli nie będzie ono interesujące, nie znajdzie się w rankingu.

Ogólna zasada: pomiń długie intro i przejdź do sedna sprawy. Czas jest cenny i lepiej go nie marnować, więc przejdź od razu do sedna sprawy, tak szybko jak to możliwe.

Ponadto, w swoim filmie powinieneś zostawić to, co najlepsze, na koniec, czyli...

Nie zapomnij o CTA

Komentarze, subskrypcje i udostępnienia są bardzo ważnymi czynnikami rankingowymi YouTube; w tym tkwi znaczenie skutecznych wezwań do działania dla SEO.

Dlatego na koniec zawsze zachęcaj widzów do pozostawienia komentarza, subskrybowania kolejnych materiałów oraz udostępnienia filmu znajomym lub w mediach społecznościowych, jeśli uznali go za przydatny i interesujący.

Optymalizacja YouTube On-Page: Bity i kawałki SEO

Pamiętasz, jak pomagałem Ci z Twoimi słowami kluczowymi? Cóż, to jest właśnie moment, w którym mogą się one przydać. Nie tylko pomogą one Twoim widzom łatwiej znaleźć Twoje treści, ale także zachęcą do tego algorytmy YouTube.

Boty Google przeszukują sieć, zbierając informacje, a następnie umieszczając Twoje linki w rankingu w porównaniu z konkurencją. Możesz zwiększyć możliwości wyszukiwania, stosując odpowiednie tytuły, opisy i znaczniki.

Tytuły

Podczas wyszukiwania w serwisie YouTube jedną z pierwszych rzeczy, na które zwraca się uwagę, jest tytuł. Można nawet powiedzieć, że wymyślenie mocnego tytułu wideo jest częścią procesu tworzenia filmu.

Oto dwie wskazówki, które pomogą Ci nadać odpowiedni tytuł:

  • Napisz przekonujące, jasne i zwięzłe podsumowanie tego, o czym jest Twój film. Tytuł powinien ściśle odpowiadać temu, co przekazuje film i czego szukają widzowie.
  • Tytuł powinien mieć co najmniej pięć słów, co oznacza, że można w nim zawrzeć wszystkie główne słowa kluczowe. Nie zaszkodzi też umieścić słowa kluczowego na początku tytułu.

Opisy

Opisy pomagają YouTube'owi zrozumieć kontekst i treść Twojego filmu, więc im lepiej go zrozumie, tym wyżej uplasujesz się w rankingu. Poniżej znajdziesz dwie wskazówki, jak stworzyć idealny opis:

  • Pamiętając o tym, że YouTube wyświetli tylko dwie lub trzy pierwsze linijki tekstu przed przyciskiem "pokaż więcej", zacznij opis od najważniejszych informacji, takich jak CTA i linki.
  • Nie obawiaj się pisać długiego opisu! 250 słów to odpowiednia długość. Ponadto umieść słowo kluczowe w pierwszych 25 słowach tekstu, a następnie powtórz je jeszcze raz lub dwa razy w całym tekście.

Tagi

Znaczniki nie są tak ważne jak tytuły i opisy, ale pomagają YouTube w zrozumieniu treści filmu. Ponadto odpowiednie znaczniki mogą sprawić, że Twój film będzie wyświetlany jako powiązany film na pasku bocznym YouTube. Oto dwie wskazówki dotyczące znaczników:

  • Pierwszym znacznikiem powinno być dokładne słowo kluczowe. Następnie możesz dodać kilka odmian tego słowa oraz inne tematy, które również są poruszane w Twoim filmie.
  • Nie bój się używać tych samych znaczników co konkurencja i inne popularne filmy powiązane z twoim.

Transkrypcje

Obecnie YouTube automatycznie przepisuje Twoje filmy, ale nie zaszkodzi dodać transkrypcję filmu. Co najważniejsze, napisy i zamknięte napisy mogą pomóc w rankingu SEO poprzez wyróżnienie ważnych słów kluczowych.

Transkrypcje wideo umożliwiają również oglądanie treści w trybie cichym, co jest szczególnie pomocne dla użytkowników, którzy oglądają wideo na telefonie z wyłączonym dźwiękiem.

Bonus: Dodatkowe elementy, które możesz zoptymalizować

Myślałeś, że to już koniec... myliłeś się! Na szczęście jest jeszcze wiele innych elementów, które możesz zoptymalizować, więc przyjrzyjmy się im, zanim zakończymy.

Miniatury

Zaraz obok kafelka, miniaturka Twojego wideo jest główną rzeczą, którą widzowie widzą podczas przewijania wyników wyszukiwania. Oczywiście możesz wybrać jedną z opcji miniaturek generowanych automatycznie przez YouTube, ale ja zdecydowanie polecam wgranie własnego zdjęcia. A jeśli jest to nieatrakcyjna stopklatka lub coś nierozpoznawalnego?

Nic więcej nie mów! Poniżej znajdziesz dwie wskazówki dotyczące tworzenia miniaturek, które wzbudzą ciekawość Twoich widzów:

  • Aby mieć pewność, że Twoja miniaturka będzie wyświetlana w jednakowej jakości na wielu platformach, zalecają również załadowanie zdjęcia o proporcjach 16:9 (idealne byłoby 1280×720 pikseli), zapisanego jako plik o rozmiarze 2 MB lub mniejszym.
  • Skup się na zaprojektowaniu wysokiej jakości i angażującego obrazu. Wykorzystanie postaci ludzkich na ekranie i umieszczenie tytułu filmu w projekcie pomoże przyciągnąć więcej widzów.

Według Akademii Twórców YouTube 90% filmów, które osiągają najlepsze wyniki, ma miniaturkę klienta. Przejdź więc na stronę youtube.com/verify, aby zweryfikować swoje konto i załadować własny obraz.

Budowanie marki kanału

Czy wiesz, że Twój kanał może również zająć miejsce w rankingu YouTube?

Świetna strona kanału to więcej subskrybentów, więc lepiej, aby Twój kanał wyglądał ładnie i profesjonalnie. Włóż trochę wysiłku w zaprojektowanie awatara i zdjęcia okładki, które sprawią, że przypadkowi odwiedzający będą chcieli kliknąć przycisk "Subskrybuj". Możesz także umieścić słowa kluczowe w sekcji "O" swojego kanału!

Listy odtwarzania są również świetnym sposobem na zdobycie większej liczby wyświetleń, ponieważ automatycznie odtwarzają każdy film z listy. Kiedy na twoim kanale znajdzie się już dość dużo filmów, wybierz te, które mają wspólny temat lub zagadnienie i stwórz z nich listę odtwarzania.

Karty i ekrany końcowe

Czy zauważyłeś kiedyś małą białą ikonę z literą "i", która pojawia się przy niektórych filmach? Albo szary pasek tekstu z prośbą o zasubskrybowanie? To właśnie są karty, które możesz ustawić, aby promować swoją markę i inne filmy na swoim kanale.

Ekrany końcowe są podobne do kart, ale nie pojawiają się przed ostatnimi 5-20 sekundami filmu. Można ich używać do promowania innych filmów, zachęcania widzów do subskrypcji i wielu innych rzeczy. Pamiętaj, aby używać zarówno kart, jak i ekranów końcowych do podkreślania swoich CTA.

Myśli końcowe

YouTube jest jedną z najskuteczniejszych platform marketingowych, które możesz wykorzystać do rozwoju swojej firmy w 2021 roku. Dlatego optymalizacja filmów jest istotną częścią procesu, który w końcu się opłaci: im lepszy ranking, tym więcej wyświetleń!

SEO nie jest jednak nauką ścisłą. Jasne, możesz wymyślić idealne słowa kluczowe lub miniaturki zdjęć, ale nikt nie jest w stanie przewidzieć, które filmy staną się viralem, a które zostaną pogrzebane i zapomniane.

Dlatego, jeśli jest jeszcze jedna rada, którą powinieneś wziąć z tego obszernego przewodnika, to jest nią skupienie się na tworzeniu wartościowych treści, które pomagają i inspirują odbiorców. Jak już zauważyliśmy, odbiorcy uwielbiają filmy z uczciwym przekazem, które nie próbują im czegoś sprzedać!

Nic nie przebije poruszającego wideo w połączeniu z odpowiednimi strategiami SEO.

-

O autorze: Victor Blasco jest projektantem audiowizualnym, ekspertem w dziedzinie marketingu wideo i założycielem/CEO firmy Yum Yum Videos zajmującej się explainer video. Poza prowadzeniem firmy, przez całe życie studiuje filozofię chińską i jest pasjonatem wszystkiego, co związane z science-fiction.