Projektowanie świetnego logo: Wskazówki i błędy, których należy unikać
Artykuł został napisany przez Krzysztofa Gilowskiego.
Choć przepis na idealne logo nie istnieje, to znajomość cech, które odróżniają legendarne projekty od tych przeciętnych, pozwoli zbliżyć się do wielkości.
wiadomość sponsorowana
W tym artykule poznasz zasady, które leżą u podstaw projektów jednych z najcenniejszych marek na świecie.
Rozpoznawalność jest wszystkim
Najlepsze projekty logo w mgnieniu oka komunikują cały wizerunek marki. Lego uosabia radość dzieci bawiących się zabawkami. Logo Mercedesa wyraża luksus za pomocą eleganckiego kroju pisma i geometrycznego abstrakcyjnego symbolu.
Najsłynniejsze logo mają do opowiedzenia historię, która czyni je wyjątkowymi.
Prostota jest kluczem do sukcesu
wiadomość sponsorowana
Co łączy najbardziej rozpoznawalne logo na świecie? "M" McDonald's, swoosh Nike czy jabłko Apple z nadgryzionym jabłkiem? Wszystkie są niezwykle proste.
"Jedynym wymogiem przy projektowaniu logo jest to, aby było ono charakterystyczne, zapadające w pamięć i jasne."
-Paul Rand
Dobre logo jest oryginalne, ale nie przesadzone. Niezwykle skomplikowany logotyp nie sprawi, że Twoja marka będzie wyglądać na wyrafinowaną. Będzie jedynie oznaczać, że projektant nie zrozumiał znaczenia prostoty.
Wszechstronność - oszczędność nerwów i pieniędzy
Logo powinno dobrze prezentować się w każdym możliwym formacie: małym i dużym; w czerni i bieli (pozytyw / negatyw); w pionie i poziomie. Musi być równie skuteczne wyświetlane na różnych nośnikach - smartfonach, tabletach, ekranach komputerów i drukowanych reklamach.
Upewnij się, że logo jest rozpoznawalne po odwróceniu kolorów i zmniejszeniu rozmiaru. Sprawdź, jak wygląda na znaczku i na ciężarówce. Nie bój się tworzyć różnych wersji swojego logo (aka logo responsywne).
Dobre logo musi być ponadczasowe
wiadomość sponsorowana
Najpiękniejsze i najskuteczniejsze logo nie opiera się na aktualnych trendach na rynku. To dzieła ponadczasowe. Ich autorzy, dzięki swojemu doświadczeniu w projektowaniu, potrafią przewidzieć, czy logo będzie nadal aktualne za 10, 20 czy 50 lat.
Przykładem takiego znaku graficznego jest logo BMW. Oryginalne logo zostało zaprojektowane w 1916 roku i od tego czasu niewiele się zmieniło. Styl jest zmieniany w zależności od epoki, ale koncepcja pozostaje taka sama. Zobacz więcej ewolucji logo tutaj.
6 zasad przestrzeganych przez projektantów logo
-
Zacznij od czerni i bieli
Na wczesnych etapach projektowania kolory mają drugorzędne znaczenie. Co więcej, mogą one odciągać uwagę ludzi od samego logo. Większość rozpoznawalnych logo zaczyna się od czarno-białych rysunków i szkiców.
-
Używaj maksymalnie trzech kolorów
Przykłady wartościowych logo, które łamałyby tę zasadę, są rzadkie. Nie próbuj robić tutaj wyjątku - rzeczywistość pokazuje, że to się nie opłaca. Paradoksalnie, ponadczasowe logo, które zapadnie w pamięć, to bardzo proste i minimalne kolory.
Używaj odpowiednich kolorów w zależności od nastroju, który chcesz stworzyć. Poznaj psychologię kolorów.
-
Używaj jednej lub dwóch czcionek
Aby Twoje logo było jasne i przejrzyste, możesz ograniczyć swój projekt do jednego lub dwóch rodzajów czcionek. W zależności od charakteru Twojej firmy, używaj czcionek z ostrymi lub miękkimi liniami. Zobacz tutaj świetne kombinacje czcionek.
-
Wybierz praktyczność zamiast oryginalności
Twoje logo musi być łatwe do zapamiętania. Przyjmij zasadę, że projekt graficzny powinien być łatwy do opisania przez telefon.
Dobre logo powinno być łatwe do opisania przez telefon.
Coś, co pozostanie w czyjejś pamięci, nie powinno być bardzo skomplikowane. Zawsze wybieraj praktyczność ponad oryginalność.
Poniżej można zobaczyć studium przypadku 1500 osób próbujących narysować logo z pamięci. To trudne!
wiadomość sponsorowana
-
Unikaj niepotrzebnych szczegółów
Usuń z projektu wszystko, co zbędne. Idealne logo to nie takie, do którego nie można nic dodać. Najlepsze to takie, z którego nie można usunąć ani jednego elementu.
-
Nie używaj gotowych grafik
Pod żadnym pozorem nie twórz logo z gotowych elementów (grafiki stockowe, cliparty, gotowe projekty). Tworzenie logo z gotowych szablonów i obrazów sprawia, że logo nie jest unikalne i replikowalne. Nie wspominając już o tym, że część Twojego logo może zostać legalnie wykorzystana w grafikach konkurencji.
4 główne cechy projektów, którym brakuje profesjonalizmu
Jeśli szukasz projektu logo, poniższe wskazówki pomogą ci ocenić skuteczność pracy projektanta.
-
Materiały pełne wad
Pliki z projektami logo, które otrzymujesz od projektanta, nie powinny zawierać żadnych niedoskonałości technicznych. Krzywe nie powinny na siebie nachodzić i powinny być tak gładkie, jak to tylko możliwe, a punkty węzłowe powinny być zminimalizowane. Jeśli logo jest symetryczne, symetria powinna być idealna, jak poniżej.
Pamiętaj, że prezentacja logotypu w innej skali, np. powiększenie i umieszczenie go na ciężarówce, obnaży wszystkie jego ewentualne błędy i wady.
Poniżej znajduje się logo zaprojektowane przez Jeroena van Eerdena z systemem siatki, aby uniknąć tych wad.
-
Monogram jako punkt wyjścia
Niedoświadczony projektant często nie może oprzeć się pokusie stworzenia logo opartego na inicjałach firmy (na przykład nazwa "Great Company" stworzyłaby logo w formie "G" i "C").
Chociaż wydaje się to dobrym pomysłem, trudno jest budować wiarygodność firmy lub przekazywać informacje o marce za pomocą tego rodzaju logo. Jest to dość powszechne w branży modowej, mimo że mają ogromne budżety marketingowe. Monogramy nie sprawdzają się we wszystkich branżach.
-
Skracanie nazwy do akronimu
Często popełnianym błędem jest próba skrócenia nazwy nowej firmy do rozmiaru akronimu. Owszem, jest to skuteczna strategia, o czym świadczą logotypy IBM, KFC czy AOL. Jednak nazwy tych firm stały się akronimami dopiero po wielu latach obecności na rynku i kosztownej ekspozycji.
-
Korzystanie z programów graficznych nie gwarantuje jakości
Logo stworzone w Photoshopie lub Gimpie może nie nadawać się do użytku, gdy zechcemy je wygrawerować lub znacznie powiększyć. Profesjonalne logo powinno wyglądać tak samo dobrze na różnych urządzeniach, ale logo rastrowe (przedstawiające obraz za pomocą siatki pikseli) nie gwarantuje takiego efektu.
Logo wektorowe (definiujące punkty matematycznie) stworzone w programach takich jak Adobe Illustrator czy Corel Draw zapewni odpowiednie odwzorowanie obrazu w każdej skali - bez utraty jakości.
Czy masz jeszcze jakieś wskazówki dotyczące projektowania logo lub błędy, których należy unikać?
-
O autorze: Krzysztof Gilowski jest CEO w Juicy - firmie, która tworzy zapadające w pamięć marki dla małych firm. Sprawdź ich przewodnik po projektowaniu logo restauracji na ich blogu.