Jaka jest etykieta przy wręczaniu wizytówki?
Pierwsze wrażenia mają tendencję do trzymania się.
To może być irracjonalny dziwactwo relacji międzyludzkich, ale jest to również nieunikniony aspekt ludzkiej psychologii.
A to oznacza, że musisz zrobić wszystko, co w twojej mocy, by wszystko naprawić za pierwszym razem.
Jeśli zaczynasz swoją działalność za granicą - lub starasz się przyciągnąć gości z zagranicy - możesz zdobyć kilka wczesnych punktów brownie, demonstrując świadomość i uznanie dla ich kultury.
Jaki jest więc najprostszy sposób na zrobienie dobrego wrażenia wcześnie? Skoncentruj się na pierwszym prezencie, który im wręczysz, oraz na trwałej pamiątce z pierwszego spotkania - wizytówce.
Kilka ogólnych wskazówek
Bez względu na to, gdzie jesteś na świecie, poszanowanie wizytówki oznacza okazanie szacunku jej właścicielowi. Więc kiedy spotykasz się z innymi firmami, zawsze o tym pamiętaj:
- Korzystaj z wizytówki. Oprócz pomocy w utrzymaniu własnych wizytówek w stanie miętowym, posiadacz inteligentnej wizytówki pokazuje swoim nowym współpracownikom, że zamierzasz docenić i zachować kartę, którą ci przedstawiają. Nie wkładaj jej po prostu do kieszeni!
- Poświęć chwilę na przeczytanie swojej wizytówki i spróbuj przekazać jakiś komentarz na jej temat. Możesz skomentować jakość ich karty, pokazać, że jesteś pod wrażeniem ich tytułu, lub po prostu poprosić o kilka wyjaśnień na temat tego, jak woleliby się z nimi skontaktować. Nie otworzyłbyś prezentu urodzinowego bez poświęcenia kilku sekund na obejrzenie go i powiedzenie czegoś na jego temat - więc okaż ten sam szacunek, gdy otrzymasz czyjąś wizytówkę.
- Okaż swój szacunek dla różnych języków. Wydrukuj swoją wizytówkę w języku ojczystym po jednej stronie, a po drugiej stronie w języku firmy, którą odwiedzasz. A kiedy zaprezentujesz swoją wizytówkę, niech jej strona z językiem będzie zwrócona do góry, aby mogła być przeczytana jako pierwsza - to jest po prostu bardziej uprzejme.
- Zastanów się dokładnie, zanim zapiszesz cokolwiek na kartce. W niektórych częściach świata pisanie dodatkowych informacji lub numerów telefonów na czyjejś wizytówce może być postrzegane jako konkretny znak zainteresowania. Ale w innych kulturach może to być lekceważenie "defacetu" wizytówki w ten sposób, i powinieneś poczekać, aż będziesz sam, zanim zaczniesz robić notatki.
Dzięki tym kilku wskazówkom, możemy przyjrzeć się niektórym konkretnym praktykom i zwyczajom z kilku krajów w różnych częściach świata.
Wizytówki w Japonii
W krajach takich jak USA czy Wielka Brytania nie ma zbyt wielu ceremonii związanych z wymianą wizytówek.
Ale w Japonii jest dobrze rozumiany protokół. I choć nie każdy biznes, z którym się spotykasz, może go nie przestrzegać, powinieneś być gotowy i umieć prawidłowo go przestrzegać, jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie.
Po pierwsze, pamiętaj, że status i pozycja są ważne w japońskiej kulturze. Najwyżej postawieni członkowie spotkania powinni w pierwszej kolejności wymienić się kartami, a w następnej kolejności drugimi, i tak dalej. To nie tylko oznaka szacunku dla zawodowych stanowisk - to sposób na to, aby pomóc każdemu z obecnych dowiedzieć się, kim są decydenci.
Po drugie, należy w pełni skupić się na fizycznym akcie dawania wizytówki. To znaczy, że powinieneś być:
- Wstać.
- Prezentowanie wizytówki z językiem odbiorcy skierowanym do góry i z tekstem we właściwy sposób, aby mógł on ją przeczytać.
- Trzymanie wizytówki obiema rękami za dwa górne rogi, z wizytówką w górnej części uchwytu i bez zasłaniania kciukami żadnego logo czy tekstu
- Wykonanie lekkiego ukłonu (około 30 stopni) w momencie przekazania karty.
Na koniec, upewnij się, że nie odłożysz swojej wizytówki do końca spotkania. Jeśli otrzymałeś tylko jedną wizytówkę, możesz umieścić ją na wierzchu posiadacza karty i położyć go na stole obok siebie.
Jeśli otrzymałeś kilka wizytówek, powinieneś ułożyć je na stole od lewej do prawej strony, zachowując kolejność miejsc z Twojego punktu widzenia - jest to wyraz szacunku, a także pomaga Ci poznać ich nazwiska w trakcie spotkania.
Wizytówki w Indiach
Edukacja jest szczególnie ceniona w Indiach. Tak więc, oprócz tytułów zawodowych i kwalifikacji, upewnij się, że Twoja wizytówka zawiera wszystkie tytuły i wyróżnienia akademickie, które zdobyłeś.
Jest to również kraj, w którym można znaleźć osoby mówiące po angielsku w całej społeczności biznesowej. Tak więc, choć możesz chcieć wydrukować jedną stronę swojej wizytówki z tłumaczeniem na hindi, to naprawdę nie jest to konieczne i nie powinieneś mieć problemów z przedstawieniem swoim nowym pracownikom w pełni angielskojęzycznej wizytówki.
Na koniec (a może przede wszystkim) powinieneś zawsze oferować swoją wizytówkę prawą ręką - dotyczy to zarówno uścisków dłoni, jak i jedzenia.
Wizytówki w Niemczech
Chociaż Niemcy mają dość swobodne podejście do wizytówek, które jest podobne do Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych, jest jeden obszar, w którym cła są różne.
W Wielkiej Brytanii wizytówki są swobodnie rozdawane lub przekazywane, czasami luzem lub umieszczane na stole, aby każdy mógł sobie pomóc.
Jednak w Niemczech wymiana wizytówek jest zazwyczaj bardziej ograniczona i osobista. Nigdy nie powinny być rozdawane w partiach, a zamiast tego powinny być rozdawane w bardziej dyskretnych, indywidualnych układach, aby odzwierciedlić wyłączną wartość indywidualnej relacji biznesowej.
Wizytówki w Chinach
Podobnie jak w Japonii, wymiana wizytówek jest w Chinach traktowana poważnie. Więc użyj obu rąk, poświęć chwilę na przestudiowanie swojej wizytówki i trzymaj ją na widoku przez cały czas trwania spotkania.
Z tłumaczeniem na język, sprawy są jednak nieco bardziej skomplikowane. Przedstawienie w całości angielskiej wizytówki bez lokalnego tłumaczenia na jedną stronę może być traktowane jako oznaka poważnego braku szacunku - podobnie jak odmowa uścisku dłoni w kraju zachodnim.
Należy również zachować ostrożność przy wyborze tłumaczenia. Jeśli odwiedzasz Chiny kontynentalne, powinieneś używać uproszczonych chińskich znaków. Ale na Tajwanie i w niektórych częściach Hongkongu należy używać tradycyjnych znaków.
Wreszcie, nigdy nie należy pisać nic na cudzej wizytówce przed nimi - ale można napisać dodatkowe szczegóły lub numery telefonów na własną rękę.