Jaka jest etykieta przy wręczaniu wizytówki?

2 grudnia 2020

Pierwsze wrażenia mają tendencję do trzymania się.

To może być irracjonalny dziwactwo relacji międzyludzkich, ale jest to również nieunikniony aspekt ludzkiej psychologii.

A to oznacza, że musisz zrobić wszystko, co w twojej mocy, by wszystko naprawić za pierwszym razem.

Jeśli zaczynasz swoją działalność za granicą - lub starasz się przyciągnąć gości z zagranicy - możesz zdobyć kilka wczesnych punktów brownie, demonstrując świadomość i uznanie dla ich kultury.

Jaki jest więc najprostszy sposób na zrobienie dobrego wrażenia wcześnie? Skoncentruj się na pierwszym prezencie, który im wręczysz, oraz na trwałej pamiątce z pierwszego spotkania - wizytówce.

Kilka ogólnych wskazówek

Bez względu na to, gdzie jesteś na świecie, poszanowanie wizytówki oznacza okazanie szacunku jej właścicielowi. Więc kiedy spotykasz się z innymi firmami, zawsze o tym pamiętaj:

  • Korzystaj z wizytówki. Oprócz pomocy w utrzymaniu własnych wizytówek w stanie miętowym, posiadacz inteligentnej wizytówki pokazuje swoim nowym współpracownikom, że zamierzasz docenić i zachować kartę, którą ci przedstawiają. Nie wkładaj jej po prostu do kieszeni!
  • Poświęć chwilę na przeczytanie swojej wizytówki i spróbuj przekazać jakiś komentarz na jej temat. Możesz skomentować jakość ich karty, pokazać, że jesteś pod wrażeniem ich tytułu, lub po prostu poprosić o kilka wyjaśnień na temat tego, jak woleliby się z nimi skontaktować. Nie otworzyłbyś prezentu urodzinowego bez poświęcenia kilku sekund na obejrzenie go i powiedzenie czegoś na jego temat - więc okaż ten sam szacunek, gdy otrzymasz czyjąś wizytówkę.
  • Okaż swój szacunek dla różnych języków. Wydrukuj swoją wizytówkę w języku ojczystym po jednej stronie, a po drugiej stronie w języku firmy, którą odwiedzasz. A kiedy zaprezentujesz swoją wizytówkę, niech jej strona z językiem będzie zwrócona do góry, aby mogła być przeczytana jako pierwsza - to jest po prostu bardziej uprzejme.
  • Zastanów się dokładnie, zanim zapiszesz cokolwiek na kartce. W niektórych częściach świata pisanie dodatkowych informacji lub numerów telefonów na czyjejś wizytówce może być postrzegane jako konkretny znak zainteresowania. Ale w innych kulturach może to być lekceważenie "defacetu" wizytówki w ten sposób, i powinieneś poczekać, aż będziesz sam, zanim zaczniesz robić notatki.

Dzięki tym kilku wskazówkom, możemy przyjrzeć się niektórym konkretnym praktykom i zwyczajom z kilku krajów w różnych częściach świata.

Wizytówki w Japonii

W krajach takich jak USA czy Wielka Brytania nie ma zbyt wielu ceremonii związanych z wymianą wizytówek.

Ale w Japonii jest dobrze rozumiany protokół. I choć nie każdy biznes, z którym się spotykasz, może go nie przestrzegać, powinieneś być gotowy i umieć prawidłowo go przestrzegać, jeśli chcesz zrobić dobre wrażenie.

Po pierwsze, pamiętaj, że status i pozycja są ważne w japońskiej kulturze. Najwyżej postawieni członkowie spotkania powinni w pierwszej kolejności wymienić się kartami, a w następnej kolejności drugimi, i tak dalej. To nie tylko oznaka szacunku dla zawodowych stanowisk - to sposób na to, aby pomóc każdemu z obecnych dowiedzieć się, kim są decydenci.

Po drugie, należy w pełni skupić się na fizycznym akcie dawania wizytówki. To znaczy, że powinieneś być:

  • Wstać.
  • Prezentowanie wizytówki z językiem odbiorcy skierowanym do góry i z tekstem we właściwy sposób, aby mógł on ją przeczytać.
  • Trzymanie wizytówki obiema rękami za dwa górne rogi, z wizytówką w górnej części uchwytu i bez zasłaniania kciukami żadnego logo czy tekstu
  • Wykonanie lekkiego ukłonu (około 30 stopni) w momencie przekazania karty.

Na koniec, upewnij się, że nie odłożysz swojej wizytówki do końca spotkania. Jeśli otrzymałeś tylko jedną wizytówkę, możesz umieścić ją na wierzchu posiadacza karty i położyć go na stole obok siebie.

Jeśli otrzymałeś kilka wizytówek, powinieneś ułożyć je na stole od lewej do prawej strony, zachowując kolejność miejsc z Twojego punktu widzenia - jest to wyraz szacunku, a także pomaga Ci poznać ich nazwiska w trakcie spotkania.

Wizytówki w Indiach

Edukacja jest szczególnie ceniona w Indiach. Tak więc, oprócz tytułów zawodowych i kwalifikacji, upewnij się, że Twoja wizytówka zawiera wszystkie tytuły i wyróżnienia akademickie, które zdobyłeś.

Jest to również kraj, w którym można znaleźć osoby mówiące po angielsku w całej społeczności biznesowej. Tak więc, choć możesz chcieć wydrukować jedną stronę swojej wizytówki z tłumaczeniem na hindi, to naprawdę nie jest to konieczne i nie powinieneś mieć problemów z przedstawieniem swoim nowym pracownikom w pełni angielskojęzycznej wizytówki.

Na koniec (a może przede wszystkim) powinieneś zawsze oferować swoją wizytówkę prawą ręką - dotyczy to zarówno uścisków dłoni, jak i jedzenia.

Wizytówki w Niemczech

Chociaż Niemcy mają dość swobodne podejście do wizytówek, które jest podobne do Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych, jest jeden obszar, w którym cła są różne.

W Wielkiej Brytanii wizytówki są swobodnie rozdawane lub przekazywane, czasami luzem lub umieszczane na stole, aby każdy mógł sobie pomóc.

Jednak w Niemczech wymiana wizytówek jest zazwyczaj bardziej ograniczona i osobista. Nigdy nie powinny być rozdawane w partiach, a zamiast tego powinny być rozdawane w bardziej dyskretnych, indywidualnych układach, aby odzwierciedlić wyłączną wartość indywidualnej relacji biznesowej.

Wizytówki w Chinach

Podobnie jak w Japonii, wymiana wizytówek jest w Chinach traktowana poważnie. Więc użyj obu rąk, poświęć chwilę na przestudiowanie swojej wizytówki i trzymaj ją na widoku przez cały czas trwania spotkania.

Z tłumaczeniem na język, sprawy są jednak nieco bardziej skomplikowane. Przedstawienie w całości angielskiej wizytówki bez lokalnego tłumaczenia na jedną stronę może być traktowane jako oznaka poważnego braku szacunku - podobnie jak odmowa uścisku dłoni w kraju zachodnim.

Należy również zachować ostrożność przy wyborze tłumaczenia. Jeśli odwiedzasz Chiny kontynentalne, powinieneś używać uproszczonych chińskich znaków. Ale na Tajwanie i w niektórych częściach Hongkongu należy używać tradycyjnych znaków.

Wreszcie, nigdy nie należy pisać nic na cudzej wizytówce przed nimi - ale można napisać dodatkowe szczegóły lub numery telefonów na własną rękę.