Jak zidentyfikować swoją grupę docelową

10 grudnia 2020

Sformułowanie "grupa docelowa" odnosi się do grupy osób, do której Ty lub Twoja firma chce dotrzeć i z którą chce się komunikować. Każdy ekspert ds. marketingu powie Ci, jak ważne jest zidentyfikowanie Twojej grupy docelowej, zanim jeszcze zaczniesz myśleć o strategii marketingowej. Bezcelowe przypisywanie produktu lub usługi do niewłaściwej osoby lub rynku będzie stratą czasu i pieniędzy.

Podczas gdy pokusa dla firmy jest spróbować i sprzedać swój produkt do wszystkich, to może być kosztowne i znacznie mniej produktywne niż próba dotarcia do konkretnej grupy ludzi w społeczeństwie. Starając się dotrzeć do tak szerokiej grupy odbiorców, Twój komunikat prawdopodobnie zgubi się, będąc tak szeroki i niesprecyzowane, potencjalni klienci nie czują się pod opieką. Dlatego najbardziej produktywnym podejściem jest skierowanie swojego przesłania do wymarzonego klienta i skupienie się przede wszystkim na jego potrzebach.

Weźmy na przykład firmę produkującą ulotki. Chociaż mogą one projektować i produkować inne produkty, takie jak pocztówki, foldery, plakaty, papier firmowy i wizytówki, prawdopodobnie będą miały większe szanse powodzenia na rynku, jeśli skierują swoje wysiłki marketingowe do klientów chcących kupić ulotki online.

Dzieje się tak po prostu dlatego, że druk jest tak pracochłonnym procesem. Marketing skierowany do klientów, którzy kupują przede wszystkim ulotki, pozwala firmie na uproszczenie procesu produkcji i obniżenie cen, co z kolei pomaga wprowadzić nowy i powtarzalny biznes. Również ta dziedzina biznesu jest prawdopodobnie najbardziej dochodowa i choć mogą oni otrzymywać znaczące zamówienia na inne produkty, to właśnie ulotki są ich prawdziwym źródłem dochodów.
Grupą docelową dla drukarki jest szeroka grupa odbiorców; wiele innych firm będzie musiało skupić się na znacznie bardziej specyficznej grupie. Weźmy na chwilę pod uwagę salon piękności. Najbardziej zyskownymi klientami będą pracujące kobiety, w wieku 20-35 lat, które mieszkają lub pracują niezbyt daleko od samego salonu. Klientki te zazwyczaj chętnie płacą więcej za profesjonalne porady stylistyczne, a także częściej korzystają z dodatków, takich jak zabiegi kondycjonujące i koloryzujące. Kierując materiały promocyjne do tej grupy osób, firma uzyska najlepszy zwrot z inwestycji.

Jak opisałabyś swojego idealnego klienta?

Pomyśl o nim:

- Co by od ciebie kupił?

- Jak często kupowaliby od Twojej firmy?

- Czy są to mężczyźni czy kobiety?

- Ile lat?

- Co oglądają w telewizji? A co z filmami?

- Jak myślisz, gdzie robią zakupy?

- Co prawdopodobnie robią w wolnym czasie?

Ten proces myślowy powinien pomóc Ci w identyfikacji Twoich odbiorców docelowych. Kiedy już poczujesz, że masz dobry pomysł na to, co sprawia, że oni kleszczą, musisz zastanowić się, co będzie najlepszym i najbardziej bezpośrednim sposobem na rozmowę z nimi.