Fotografia reklamowa - co to jest?

16 lipca 2020

Dość często terminy "fotografia reklamowa" lub "fotografia produktu" są używane zamiennie, jako synonimy tej samej formy działań marketingowych. Dzieje się tak tylko częściowo, ponieważ fotografia produktowa jest w zasadzie jedną z form fotografii reklamowej, ale nie całym obszarem jej zastosowania. 

Co to za szerokie pojęcie? 

Wizualizacja produktów przeznaczonych do sprzedaży W przypadku fotografii produktowej należy skupić się na jak najwierniejszym odzwierciedleniu oferowanych towarów. Próby zniekształcenia jego wizerunku, nadania mu cech, których nie posiada, mogą negatywnie wpłynąć na relacje między sprzedawcą a kupującym, a nawet doprowadzić do utraty zaufania w oczach klientów. Zdjęcia produktów powinny prezentować przedmioty wystawione na sprzedaż w korzystny i wiarygodny sposób, tak jak faktycznie wyglądają. Oczywiście mogą być one również wykonane w sposób zachęcający do ich zakupu, a przynajmniej poprzez zatrzymanie klienta w witrynie sklepowej dłużej niż ułamek sekundy. 

Fotografia reklamowa w sprzedaży 

Obrazy produktów są z pewnością najszerszym obszarem aktywności kamery, przynajmniej pod względem liczby wykonywanych i umieszczanych w przestrzeni wirtualnej zdjęć. Oprócz tego, że są ważnym ładunkiem informacji, przyczyniają się również do nadania charakteru całej witrynie. Dobrze skomponowane pakiety lub interaktywne fotografie obrotowe, niosą ze sobą przyjemne walory estetyczne, które przyciągają klientów. Jest to ważne w przypadku unikalnych produktów, które są już niezbędne w branżach, w których istnieje duża konkurencja. Produkty mogą być prezentowane na białym tle, ale można też tworzyć kreatywne kompozycje, prezentując je w otoczeniu odpowiednim do ich charakterystyki i w towarzystwie przedmiotów związanych z ich tematyką i przeznaczeniem. W celach informacyjnych, zachęcających i przypominających, tworzone są również katalogi, w których nawet wskazane jest, aby produkty były otoczone przedmiotami odnoszącymi się do ich funkcji. 

Inne dziedziny fotografii reklamowej

Fotografia reklamowa pomaga w sprzedaży produktów i usług. Jest również wykorzystywana w wielu innych dziedzinach, nie związanych ze sprzedażą lub przynajmniej nie bezpośrednio. Ciekawym przykładem jest fotografia wizerunkowa, która wymaga zupełnie innego podejścia do tematu niż w przypadku korzystnego rejestrowania obrazów towarów. Celem fotografii wizerunkowej jest, między innymi, przedstawienie firmy i jej przedstawicieli lub pracowników w pozytywnym świetle. Często jest ona uzupełnieniem wywiadów otwartych prezentujących obszar działalności firmy, jej sukcesy i plany na przyszłość. W tym przypadku zdjęcia reklamowe tworzą portret biznesowy, stylizację wizerunkową lub fotoreportaż będący reportażem z wydarzenia. Jak widać, fotografia reklamowa, oprócz wspierania sprzedaży bezpośredniej, ma również na celu budowanie wizerunku firm. Pełni również rolę promocyjną. Fotografia reklamowa informuje o wprowadzeniu nowego produktu na rynek, zwykle prezentując go w aureoli wyjątkowości. Przypomina również stałych klientów firmy, aktualizując ich lojalność wobec marki.