Budowanie marki osobistej

2 grudnia 2021

"Stwórz silną markę osobistą"

"Marka" to jeden z tych zabawnych terminów, który może oznaczać różne rzeczy dla różnych ludzi, ale najczęściej kojarzy się z wizualnymi elementami projektu logo lub firmy. David Ogilvy zdefiniował markę jako "namacalną sumę atrybutów produktu".

Moja ulubiona definicja pochodzi od autora, mówcy i twórcy marketingu Seth Godin:

"[Marka to] zbiór oczekiwań, wspomnień, historii i relacji, które razem wzięte, stanowią o decyzji konsumenta, aby wybrać jeden produkt lub usługę zamiast innych... Ale Twoja marka to historia, zbiór emocji i oczekiwań oraz symbol tego, jak myślimy i czujemy się z tym, co robisz."

Kiedy czyta się definicję Godina, potrzeba włożenia świadomego wysiłku w personal branding staje się całkiem jasna. Jest to szczególnie ważne dla grafików i innych kreatywnych profesjonalistów, ponieważ wartość i potencjał tego, co kreatywny profesjonalista może zaoferować klientom, współpracownikom i organizacjom nie zawsze są dobrze rozumiane. Marka osobista, która jest dobrze wykonana, pomaga grafikom wyróżnić się z tłumu i pokazać ich unikalną wartość; niezależnie od tego, czy są to osoby poszukujące pracy, czy długoletni pracownicy, agencje, projektanci wewnętrzni, czy freelancerzy.

Top 4 Porady dotyczące marki osobistej:

    Bądź prawdziwy - To prawda, co mówią, nie możesz być wszystkim dla wszystkich. Ale dlaczego miałbyś tego chcieć? Jako kreatywny profesjonalista, bez wątpienia zgromadziłeś bardzo unikalny zestaw umiejętności i doświadczeń, o których świat powinien wiedzieć, więc zaprezentuj to, co sprawia, że jesteś "sobą". Jeśli rozwój tożsamości korporacyjnej jest twoim słodkim punktem, podkreśl to w swoim portfolio. Jeśli jesteś fantastycznym prezenterem, zgłoś się na ochotnika do tej roli - twoi introwertyczni koledzy z zespołu prawdopodobnie odetchną z ulgą. Pamiętaj również, aby nie lekceważyć umiejętności miękkich. Wielu współpracowników i niedoszłych pracodawców wolałoby mieć projektanta, z którym łatwo się pracuje i który dobrze współgra z zespołem, niż bardzo utalentowaną, ale zamyśloną jednostkę. Jeśli jesteś bardzo nastawiony na współpracę, podkreśl to w swoim "elevator pitch" i zademonstruj swoją naturę współpracy podczas spotkań. Bądź pamiętny - pamiętasz wzmiankę o wyrażeniu "elevator pitch" powyżej? Jeśli nie masz jeszcze elevator pitch, zacznij go tworzyć już dziś. Jeśli nie jesteś zaznajomiony z tym terminem, jest to bardzo krótkie przemówienie, w którym mówisz o swoim pochodzeniu, doświadczeniu i tym, co wnosisz do stołu w sposób, który wyróżnia Cię z tłumu. Elewator pitch powinien być krótki, ale niezapomniany. Stworzenie dobrej prezentacji zajmie trochę czasu, więc włóż w to trochę prawdziwej myśli i wysiłku.

Uwaga: elevator pitch nie jest tylko dla osób poszukujących pracy lub freelancerów. Jeśli pracujesz na przykład w dużej firmie lub agencji, powinieneś być gotowy do przedstawienia się dyrektorowi generalnemu, jeśli nadarzy się taka okazja. Ja sam regularnie używam elevator pitch, gdy reprezentuję jedną z marek, którymi zarządzam na konferencjach lub targach. Kiedy prezentuję się przed tłumem, mój elevator pitch jest moim początkowym wierszem w 90% przypadków. Jeśli pomysł stworzenia zapadającego w pamięć elevator pitch brzmi zniechęcająco, sprawdź ten post, aby uzyskać pomocne wskazówki i przykłady.

Skoro już jesteśmy przy temacie bycia pamiętnym, wizytówki są koniecznością. Dla projektanta graficznego, jest to namacalny sposób, aby pokazać swoje umiejętności i skłonić osobę do przejścia na stronę internetową, aby dowiedzieć się więcej o tobie. Dodatkowo, mając jedną gotową na zakończenie swojego elevator pitch sprawia, że wyglądasz na przygotowanego. Jedno słowo ostrzeżenia - nie idź tanie. Użyj papieru wysokiej jakości i budżetu do pracy z drukarką, która dba o ich rzemiosła. Chcesz, aby odbiorca opuścić z wrażeniem, że masz ostry uwagę na szczegóły i dbasz o wszystko, co stoi za w swojej marki osobistej.

    Bądź konsekwentny - ludzie uczą się przez powtarzanie, więc dużą częścią tworzenia marki osobistej, która zapada w pamięć jest upewnienie się, że przekazujesz tę samą wiadomość, w kółko. Można to oczywiście powiedzieć na różne sposoby. Na przykład, na ile sposobów możesz mówić lub ilustrować, że jesteś innowacyjny, współpracujesz lub jesteś kreatywny? Upewnij się, że przekaz w Twojej marce osobistej - od rozmów na swój temat na imprezach networkingowych, przez posty w mediach społecznościowych, po tożsamość wizualną, którą stworzyłeś - podkreśla Twoje mocne strony i to, co chcesz pokazać.

Kolejnym elementem bycia spójnym jest nie tylko to, co mówisz, ale również to, jak to mówisz. Upewnij się, że - niezależnie od tego, czy reprezentujesz siebie w mediach społecznościowych, podczas prezentacji, w swoim CV czy w portfolio online - używasz spójnego "głosu", który nie tylko przekazuje Twoje cele i intencje, ale także przemawia do odbiorców, do których jest skierowany. Podobnie jak w przypadku projektowania graficznego, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę to, kim są Twoi odbiorcy.

    Bądź odważny - Kluczem do sukcesu każdej marki jest uczynienie z odbiorców głównego bohatera opowieści. Tworząc swoją markę osobistą, pamiętaj, że odbiorcy są bohaterami, a Ty jesteś odważnym przewodnikiem, który rozwiąże ich problemy i wskaże im właściwy kierunek. Nigdy nie przegap okazji, aby w swojej marce osobistej być odważnym i przekazać wartość, którą tylko TY możesz zapewnić.

Bycie odważnym może również oznaczać stawienie czoła wyzwaniu i gromadzenie dodatkowych umiejętności, które są doskonałym uzupełnieniem projektowania graficznego.

Tagi: Branding